ساعات کاری :شنبه تا پنجشنبه 8 الی 15

نقش والدین در کاهش استرس کنکور

برنامه ریزی دقیق همراه با نظارت

بازنگری و بازبینی برای سنجش سطح یادگیری می تواند یک چیز ترسناک برای مقابله با استرس باشد. با این حال، هر پدر و مادری باید به فرزند خود کمک کنند تا یک برنامه مطالعه عملی داشته باشد. به والدین توصیه می شود در مورد تجدید نظر در امتحان خیلی سختگیرانه رفتار نکنند زیرا استراحت های مکرر و کوتاه می تواند برای یادگیری مفید باشد. استراحت کردن به افزایش سطح تمرکز کمک می کند و دانش آموزان را برای کار بعدی متمرکز می کند. برای والدین مفید است که سبک یادگیری فرزندان خود را بدانند تا بتوانند نظارت درستی را انتخاب و به آن ها کمک کنند تا روش مطالعه ای را که مفیدتر است پیاده کنند. ایجاد یک فضای آرام و بدون حواس پرتی برای  برای مطالعه، مجهز به تمام لوازم ضروری نیز یک راه عالی برای برقراری آرامش یک دانش آموز برای کنکور است.

نقش والدین در کاهش استرس کنکور |تشویق و حمایت

آماده شدن برای امتحانات می تواند کار زیادی را بطلبد. بنابراین مهم است که والدین در طول این فرآیند حمایت کنند. تشویق آن ها به خاطر سخت کوشی و حضور در کنار آن ها در صورت نیاز به ابراز ناامیدی، می تواند کمک زیادی به داوطلب کند که استرس کمتری را تجربه کند. اگر با موانعی روبرو می شوند، والدین باید به آن ها کمک کنند تا راه حل های عملی برای مشکلات خود بیابند، مانند کمک گرفتن از معلم یا تماس با همسالانی که ممکن است مشکلات مشابهی داشته باشند

داشتن تحرک بدنی

تحقیقات ثابت کرده است که ورزش، میزان خواب مناسب و رژیم غذایی سالم و متعادل برای عملکرد دانش آموز کنکوری در مدرسه حیاتی است. اطمینان از اینکه بدن آن ها و همچنین ذهن آن‌ها به شکلی هماهنگ پرورش می یابد برای موفقیت آن ها بسیار مهم است. والدینی که می‌خواهند یک سیستم پاداش برای تلاش های فرزند پیاده‌سازی کنند، می‌توانند به بچه‌ها قول یک فعالیت هیجان‌انگیز یا یک روز بعد از امتحان را بدهند تا آن ها را تشویق کنند تا در زمان مورد نظر فقط روی جلسه امتحان تمرکز کنند. 
وقتی روز امتحان فرا می رسد، مهم است که از مقایسه خود با همکلاسی ها خودداری کنند و تشویق شوند که به آینده نگاه کنند. نکته کلیدی برای داوطلبان کنکور همیشه این است که احساس آمادگی، حمایت و امیدواری کنند. چه در صورت قبولی در کنکور و ورود به دانشگاه و چه در شرایطی غیر از آن.

نقش والدین در کاهش استرس کنکور |وضع قوانین انعطاف پذیر

در این که امتحانات امری جدی است و باید با جدیت نیز به آن رسیدگی شود، شکی نیست. این امر مستلزم اجرای قوانین خاصی است و یک روال خاص باید رعایت و اجرا شود.  بنابراین رعایت نظم و انضباط الزامی است.  اما در بیشتر مواقع مشاهده می‌شود که والدین تمایل دارند از روال عادی فراتر بروند. آن ها چنان قوانین سختگیرانه ای وضع می کنند که بچه ها به معنای واقعی کلمه احساس اشفتگی و  سرخوردگی می کنند. به این معنا که در هر ساعت از روز در خانه صحبت از امتحان و مطالعه است.
به یاد داشته باشید کودک نیز به آرامش نیاز دارد و صحبت مداوم در مورد مطالعه و کنکور و نتایج آن و عواقب عدم قبولی، باعث می شود دانش آموز احساس فشار بی اندازه کند زیرا به این باور رسیده است که از این روال تنش زا راه گریزی وجود ندارد. آن ها با وجود تمرکز کافی روی درس های خود، به ناچار به دلایل احساسی که والدین دارند سطح بالایی از استرس را تجربه می کنند. به منظور کاهش استرس، والدین می توانند ساعاتی خانوادگی در خانه را به تفریحات دسته جمعی فارغ از مباحث کنکور اختصاص دهند.
داوطلب کنکور می داند که می تواند در مواقع نیاز به جمع اعضای خانواده بپیوندد و از طریق بازی، کارهای باغبانی، گوش دادن به موسیقی و یا گپ زدن ساده در مورد مسائل روزمره، ذهن خود را استراحت بدهد.

حفظ تعادل در رعایت قوانین

روال منظم خود را حفظ کنید اما با داوطلب کنکور مانند یک زندانی رفتار نکنید. همانطور که در نکته قبل گفته شد، مهم است که به برنامه پایبند باشید، زیرا تضمین می کند که یک روال منظم برای دنبال کردن وجود دارد و تمرکز روی همه موضوعات و تمرینات مرتبط با کنکور است. اما در حالی که کودک را تشویق می‌کنید به روال مطالعه پایبند باشد، مطمئن شوید که وقتی او در یک روز معین یک کار دیگر را جایگزین کرده و می‌خواهد روی آن تمرکز کند یا می‌خواهد ساعت بازی یا زمان استراحتش را تا کمی بیشتر افزایش دهد، فریاد نکشید.
در رویکرد خود به نظارت، قاطع اما مهربان باشید. در عین حال اطمینان حاصل کنید که همیشه در دسترس فرزند هستید. به او کمک کنید تا با تردیدها و مشکلات خود کنار بیاید. این شیوه بار استرس را تا حد زیادی کاهش می دهد. به ویژه وقتی آن ها بدانند که شما در مواقع ضروری به او کمک می کنید.

مرتبط نکردن مفهوم موفقیت با کنکور و قبولی در دانشگاه

بسیاری از داوطلبان برای تعداد محدودی انتخاب رشته می کنند. برخی از بچه های باهوش و سخت کوش به اولین انتخاب خود دست نمی یابند اما خبر خوب این است که آن ها می توانند در جاهای دیگر خارج از آن رشته و دانشگاه، تجربه ای عالی داشته باشند. همچنین به خاطر داشته باشید که آزمون های چندگزینه ای ممکن است برای دانش آموزانی که به شیوه تشریحی دوران دبیرستان عادت داشته اند کاملاً ناآشنا باشد، زیرا در آن سطح به جای یافتن یک پاسخ، بر یادگیری عملی و حل مسئله تأکید داشته اند.
امتحانات ورودی بر روی سؤالات چند گزینه‌ای تمرکز می‌کنند، بنابراین بچه‌ها احتمالاً باید قبل از آن تست‌های آزمایشی را تمرین کنند. برای والدین مهم است بدانند امتحان ورودی چه مطالبی را پوشش می دهد. دانستن اینکه چه چیزی مورد آزمون قرار خواهد گرفت، بهترین راه برای کاهش اضطراب همه خواهد بود. والدین باید بدانند که آیا دانش آموزان برای پاسخ های اشتباه در آزمون چند گزینه ای امتیاز از دست می دهند یا خیر. اگر بله، پس دانش آموزان باید از حدس زدن پاسخ سوالات دشوار اجتناب کنند. اگر نه، باید سعی کنند به همه سؤالات پاسخ دهند زیرا هیچ مجازاتی برای اشتباه کردن وجود ندارد.

رعایت رژیم غذایی متعادل سالم

داوطلبان کنکور برای جلوگیری از هستگی ذهنی و متمرکز ماندن تا روز کنکور، باید به میزانی که انرژی ذهنی مصرف می کنند،  همیشه رژیم غذایی خود را کنترل کنند. مرحله مهمی از نتیجه دادن تلاش ها برای یک امتحان استرس زا، علاوه بر مطالعه منظم، تغذیه منظم است. به همین دلیل والدین باید اطمینان حاصل کنند که تمام نیازهای تغذیه ای برآورده شده است. در طول دوره آمادگی برای کنکور یک روند طبیعی با درجاتی از اضطراب و عصبی بودن وجود دارد.
از این رو باید در مورد رژیم غذایی داوطلب دقت ویژه ای شود. باید تا حد امکان سبک و ساده بوده و به راحتی قابل هضم باشد.  از تمام فست فودها و غذاهای ناسالم باید پرهیز کرد زیرا باعث کندی سیستم گوارشی می شوند و به ایجاد سایر مشکلات مرتبط با خستگی بدنی منجر می شوند. بنابراین رژیم غذایی را ساده و متعادل نگه دارید.  هنگامی که متابولیسم منظم شود، سطح استرس به طور خودکار کاهش می یابد.