ساعات کاری :شنبه تا پنجشنبه 8 الی 15

شش ابزار برای تربیت هدفمند فرزندان

خانواده اولین جایگاهی است که کودک در آن چشم باز می کند و رشد می کند و والدین نقش مهم و اساسی را در رشد و آینده فرزندانشان دارند. استفاده از ابزارهای مهم تربیتی برای داشتن فرزندان خوب ضروری است . در ادامه به برخی از آن ها جهات آشنایی اشاره می کنیم.

ابزار شماره یک: هدفمندسازی:

یکی از مهم ترین تصمیماتی که به عنوان یک والد می توانید بگیرید این است که برای فرزندانتان هدف های موفقیت را تعریف کنید و برای تربیت فرزندان خود برنامه ای داشته باشید. یک والد موفق به فرزندانش کمک می کند تا استعداد ها و توانمندی های بالقوه خود را بیابند. برای مثال با فرزندان خود وقت بگذرانید و فعالیت های مشترکی انجام دهید تا به رشد فرزندان شما کمک کند و همچنین خودتان نیز از زندگی لذت خواهی برد. هدف گذاری چیزی بیش از آرزو کردن است و یک فریند روزانه است که هم شما و هم فرزندتان در آن مشارکت می کنید. گاه هدف ها را از دست می دهید و ناراحت می شوید و گاه کاملا موفق می شوید و جشن می گیرید. در هر صورت موفقیت فرزندانتان، موفقیت شما هم است.

ابزار شماره دو: تربیت فرزندان با وضوح

برای رسیدن به خواسته هایمان باید از ابزاری استفاده کنیم که منظور همانا برقراری ارتباط است. ارتباطات از جمله کلماتی است که بارها و بارها مورد استفاده قرار می گیرد و با این حال مفهوم آن برای همه روشن نیست. هرگاه مسئله ای که میان دو نفر بروز می کند بدانید که ارتباط میان آن ها به شکلی به هم خورده است. یکی از وظایف ما به عنوان والد این است که فرزندان خود را اجتماعی کنیم . اگر با او به شکلی حرف نزنید که حرفتان را بشنود و اگر نتوانید متوجه حرف هایی که او می زند بشوید، موفق نخواهید شد. برای این کار باید پیام های واضح بفرستید و پیام های واضح دریافت کنید. صحبت کردن، تلاش برای بر قراری ارتباط است و باید به آن گوش داده شود. برای شنید صحبت های فرزندتان ابزار آمادگی کنید و از خود علاقه مندی نشان دهید و زمانی که فرزندتان حرف می زند به آن ها توجه کامل کنید و به گفته های آن ها دقت کنید تا بتوانید پاسخ های مناسب و قابل توجه بدهید و به این موضوع دقت کنید که فرزندتان با صحبت کردن چه نیازی را منتقل می سازد.

ابزار شماره 3: تربیت فرزندان با گفتگو:

مطالعات و خانواده نشان می دهد که هر فردی همه روزه گفتگوهای زیادی را انجام می دهد. و تبادل های مختلفی را از بدو تولد تا پایان زندگی داردو شما در نقش پدر و مادر باید به اهمیت گفتگو و مذاکره در سطح خانواده پی ببرید و هدف در مذاکرات مربوط به روابط این است که همه برنده شوند و از نتیجه ای که می گیرند شادمان باشند. اگر نتیجه مذاکره در سطح خانواده آنگونه باشد که شما را راضی و همسر یا فرزندتان را ناراضی کند، بدانید که نتیجه به دست آمده دوام زیادی نخواهد داشت. اگر از رابطه ای که با فرزندتان دارید ناراضی هستید لازم است درباره آن دوباره مذاکره کنید.

ابزار شماره 4: تشویق کردن:

اگر می خواهید فرزندتان رفتاری مطلوب داشته باشد ابتدا باید برای رفتار های مورد پسند خود معیارهایی در نظر بگیرید و باید دقیقا مشخص کنید که دوست دارید فرزندتان چگونه رفتاری داشته باشد. اما باید در نظر داشته باشید که رفتار مورد نظر شما باید با سن و سال کودکتان تناسب داشته باشد. بسیار مهم است که پدر و مادر با هم بنشینند و درباره رفتاری که از فرزندشان انتظار دارند به توافق برسند. در اغلب مواقع پدر و مادر تنها از رفتارهای نا مطلوب فرزندشان توجه می کنند و بنابراین از رفتارهای فرزندشان شکایت می کنند.

ابزار شماره 5: هماهنگی:

والدین باید توجه داشته باشند که با شکل گیری فناوری های جدید، شرایط در خانواده ها هرگز مانند گذشته نیست. متاسفانه اغلب والدین تسلیم شرایط می شوند . شرایطی که از طریق انواع رسانه ها و کامپیوتر ها در خانه ها ایجاد می شود به بحران در خانواده دامن می زند. زمان آن فرا رسیده است که یک پاکسازی دهیم. والدین می توانند شرایط خانواده خود را تغییر بدهند و محیطی سالم تر در خانواده ایجاد نمایند.

ابزار شماره 6: الگوی فرزندان خود بشوید.

داشتن الگو بسیار مهم است زیرا روشی است که بچه ها با ارزش های زندگی رو به رو می گردند . واقعیت این است که عمل بهتر از گفتار است. اگر شما به عنوان الگوی آن ها خودتان عالی باشید، تربیت کردن فرزندان بسیار ساده خواهد بود. باید توجه داشته باشیم که نگاه فرزندانمان به رفتار ماست. اگر می خواهید که فرزند منظمی داشته باشید خودتان باید منظم باشید و بسیاری از موارد دیگر که در زندگی انجام می دهید دقت کنید تا الگوی خوبی برای آن ها باشید.